top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תEli Chitrit

גיימיפיקשן בכל מקום

גיימיפיקשן - או משחקיות נמצאת בכל מקום. גם אם אנחנו לא תמיד שמים לב לכך ורוב הסיכויים שנתקלתם בזה רק מעולם לא העלתם בדעתכם שיש לכך שם או תואר כלשהו. אז מהי בעצם משחקיות? יש שיקראו לה אסטרטגיה או שיטה אני מכנה אותה תורה. כן, לא פחות מתורה, תורת המשחקיות. בחינוך, בכלכלה, בשיווק ומכירות, היא פשוט נמצאת בכל מקום. מטרת הגיימיפיקשן היא בעצם ליצור מעורבות, לפתח מיומנויות, להגביר את החוויה והמוטיבציה ולהניע להישגים בדומה לחווית משחקים (דיגיטליים או משחקי קופסה).


בספרה של ג׳יין מקגוניגל ״המציאות שבורה Reality is Broken, היא כותבת: ״משחק טוב, הוא משחק בו אתה משחק על גבול קצה היכולת שלך, תמיד תוכל ליפול אך דווקא אז, תרגיש דחף לטפס חזרה. כשאתה נמצא במצב של זרימה, אתה רוצה להישאר שם. בין אם תעצור לרגע או שתזכה בכל הקופה, תמיד תרגיש מסופק״. כששאלו את מנכ״ל אחת מחברות הגיימינג המצליחות בעולם ״מדוע שחקנים מוכנים לשלם עשרות ומאות דולרים מבלי להרוויח סנט״ הוא ענה ״שחקנים לא מצפים להרוויח כסף, זה לא מעניין אותם. הדבר הכי חשוב מבחינתם הוא להתברג בראש טבלת המובילים המקומית או העולמית. זה הסיפוק היחידי לו הם מצפים״.


אנו מרגישים משועממים. בכל תחום, בכל מוסד לימודי או מקום עבודה. לרוב אנו מרגישים לא מנוצלים ובעיקר בארגונים גדולים בהן אנו מרגישים שאנו לא משפיעים בגלל שהעבודה שלנו או התפקיד שלנו הם כמו טיפה בים. כולם רוצים לקבל אפילו רק תחושה של הערכה על מה שאתם עושים. תחום המשחקים מתוכנן לתגמל אתכם על כל פעולה. אתם מקבלים נקודות על כל הישג או פעילות במשחק, אתם זוכים בתקציבים שונים בכסף משחק או יהלומים, אתם מתקדמים וחותרים לטבלת המובילים ואם אתם ממש טובים אפילו תזכו להוביל את הטבלה, תמיד תמצאו גרפים וסטטיסטיקות אשר יפרשו בפניכם את התהליך המצויין שאתם עוברים בדרך לפסגה, במשחקים מסויימים אף תזכו לדמות מיוחדת ו/או האפשרות ליצור לעצמכם דמות ייחודית שאין לאף אחד וכמובן מתחרים, תמיד יעמדו מולכם מתחרים, בין אם וירטואליים או שחקנים אמיתיים מכל העולם. ברגע שאנו נמצאים במשחק, אנחנו פשוט בזרימה וחתירה להישגים.


משחקיות ברפואה

אפליקצית עטורת השבחים והפרסים המוכרת ביותר היא Pain Squad - ״יחידת הכאב״ אשר פותחה על ידי ״בית החולים לילדים חולים״ עבור ילדים בגילאי 8 עד 18 הסובלים מסרטן. על מנת שהמרכז הרפואי יוכל לעקוב ולתעד את הכאבים אותם הילדים חווים, הוא צריך תחילה לדעת היכן הכאב ומה בדיוק הילד מרגיש. בגלל הטיפולים הרבים, הילדים חשים תסכול ועייפות ובקושי רב מתקשרים עם הסביבה.

האפליקציה ״יחידת הכאב״ היא למעשה יחידת משטרה מיוחדת המומחת באיתור כאבים וכליאתם מאחורי סורג ובריח. הילדים מקבלים פעמיים ביום התראה כי עליהם למלא דו״ח משטרתי אודות הכאב, רמת הכאב, ומקום הכאב. המרכז הרפואי החכים לעשות כאשר גייס לאפליקציה את השוטרים המעוטרים והמוצלחים ביותר בקנדה אשר שיתפו פעולה ובעצם הפיקו סרטונים השראה קצרים בם הם מעודדים את הילדים לשתף פעולה ויצרו אצל הילדים הרגשת שייכות ליחידה עילית במשטרה.

כדי לעודד את הילדים למלא את דו״חות הכאב היומיים שלהם, המרכז תכנן דרגות עליה במשחק כך שכל ילד יכול לטפס בסולם הדרגות. על כל עליה בדרגה הילדים קיבלו התראה וזכו לצפות בוידאו של אחד השוטרים מברך אותם על עלייתם בדרגה.


משחקיות בארגונים

בשנים האחרונות משחקיות מצאה מקום של כבוד בארגונים אשר חיפשו דרך כיצד לגרום לעובדים שלהם לבנות מעורבות אישית וחברתית, ללמוד ולהפתח ולזכות בתגמול על הישגים ומטרות. באמצעות שימוש במכניקות משחק וטכניקות התנהגותיות במקביל לשימוש באלמנטים מרכזיים המניעים מעורבות במשחק כמו: עיצוב, מבני פעילות, הישגים ותחרות.

בעזרת פלטפורמת משחקיות עובדים יכולים לעקוב בקלות אחר התקדמות העבודה שלהם, להבין את נקודות החוזק והחולשה שלהם ולהיות מכוונים לפעולות שיעזרו להם להתקדם ולהצליח. המטרות וההישגים ניכרים לעין, המשחקיות יוצרת מחויבות ומסירות בקרב העובדים והופכת את העבודה השגרתית למרתקת ומהנה במיוחד. ההכרה לה העובדים זוכים באמצעות מנגנוני משוב כמו פרסים, תגים חברתיים מניעה אותם לביצועים טובים הרבה יותר.


משחקיות יכולה לחולל מהפכה באופן בה החברה מעדכנת את העובדים בכל הקשור למוצרים ו/או שירותים. למידה ממוקדת בדרך כלל תתאפיין בהוספת אלמנטים משחקיים לתחומים כמו השלמת משימות והשתתפות. הידע המוענק לעובדים הנו חיוני. ניתן להפוך את חווית הלמידה למרתקת באמצעות מכניקת משחק כמו רמות ושלבים, כאשר עובדים חדשים בעיקר יתחילו ברמה למתחילים ויתקדמו ככל שהם גדלים בהבנתם.

חברות שיצאו לערוך שינויי ניהול לרוב נופלות (או נכשלות לחלוטין) בגלל חוסר מעורבות. ארגונים צריכים להסתגל כל הזמן לזרם בלתי פוסק של טכנולוגיה מתפתחת, שינויים מהירים בשוק ולנטיות צרכניות הפכפכות. אם עובדיהם אינם מונעים ואינם מוכנים להיות חלק מהשינוי, לארגונים אין שום סיכוי להצליח. על ידי משחק של תהליכי השינוי, העובדים יכולים לקבל משוב מיידי כאשר הם עוברים מהדרך הנכונה. ניתן להזכיר להם מדוע השינוי הוא הכרחי ומטרתו, ומאפשר למנהלים להתקשר עם חברי הצוות שלהם כדי להבטיח שכולם נמצאים על הסיפון. רוח תחרותית אנושית, יחד עם ההתרגשות והרצון להתקדם לעבר רמות חדשות, מעסיק את המשתמשים לאורך כל הדרך, ומסייע להחלקת תהליך ההסתגלות לשינויים.


משחקיות בחינוך

המשחקיות בתחום החינוך באה ״להפוך״ את הדברים הקשים למהנים יותר ועוזרת להניע תלמידים וסטודנטים להיות יותר מעורבים בתהליך הלמידה. הדעה הרווחת היא שתלמידים לומדים טוב יותר כאשר הם נהנים. הם גם לומדים טוב יותר כאשר יש להם יעדים לשאוף אליהם. בגלל התכונות הממכרות של משחקי וידאו זה די טבעי שנראה תוצאות דומות כאשר אלמנטים מבוססי משחק מוטמעים בחומרי הלימוד.

משחקיות בלמידה כוללת שימוש באלמנטים מבוססי משחק כגון ניקוד, תחרותיות, עבודת צוות, טבלאות דירוג על מנת להניע מעורבות, לעזור לתלמידים להטמיע מידע חדש ולבחון את הידע שלהם.

הטמעת משחקיות בחינוך יכולה להוביל לעולם טוב ומאתגר יותר בעבור הילדים אשר יחוו ביום יום את מה שהם מחכים לו במהלך כל היום - רק להגיע הביתה כדי לשחק.


המשחקיות נמצאת בקבלת החלטות. עד כמה מהר (או לאט) אתם מקבלים החלטות. שחקן שחמט מגיב אחרת מאשר נער המשחק ״פורטנייט״. שחקן השחמט יכול לקחת את הזמן ולגבש מהלך חכם לעומת הגיימר המשחק במשחק לוחמה בו כל היסוס עלול לעלות לו בחיוו (באופן וירטואלי כמובן). בדיוק בדרך הזו פועלים אתרי מסחר אלקטרוני או אתרים להזמנת חופשות. המטרה המרכזית היא למכור, הרבה ומהר. לרוב אתרי מסחר לא ממשים את הצד התגמולי של המשחקיות אך כן ממשים את זמני התגובה וקבלת ההחלטות. בכל פעם שאתם רוצים לסגור חופשה במלון באילת ואתם רואים על גבי המסך התראות בסגנון ״נותרו 2 חדרים בלבד״ או ״חדר דומה כבר הוזמן 6 פעמים היום״ או ״מבצע חד פעמי ל-12 שעות בלבד״ כל אלה ועוד הם פשוט שיטת מכירה מעולם המשחקיות. ״כדאי שתחליטו מהר על מהלך לפני שייגמר״.


טכניקות המשחקיות נועדו למנף את הרצונות הטבעיים של אנשים לאינטראקציה ומעורבות, למידה, שליטה, תחרות, הישגים, מעמד וביטוי עצמי. אסטרטגיות משחק משתמשות בתגמולים עבור שחקנים שמבצעים משימות או תחרות. סוגי התגמולים כוללים נקודות, תגי הישג או רמות, סטטוס התקדמות, מתן מטבע וירטואלי למשתמש ועוד. ברגע שבו התגמולים וההישגים של משתמש הופכים לגלויים בפני אחרים המשחקיות הופכת לתחרות.


רוצים לדעת עוד על גיימיפיקשן? ללמוד על תהליכי הטמעה בארגונים או במוסדות חינוך? שלחו הודעת ווטסאפ 058-5220702 ונחשוב יחד כיצד לממש את החזון


16 צפיות0 תגובות
bottom of page