top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תEli Chitrit

עיצוב מוצר, עיצוב ממשק וחווית משתמש, לא מה שחשבתם

אני כנראה עומד לנפץ כאן כמה וכמה מיתוסים בכל הקשור לתחום העיצוב בכלל והעיצוב הטכנולוגי בפרט. בכל סיטואציה, פרויקט, פגישה או הרצאה, אני נתקל שוב ושוב באותן שאלות מוכרות הנובעות כולן מהקטלוג האוטומטי / האנושי בין כל תחומי העיצוב בתעשייה לסיווג בודד ויחיד - UI-UX. רגע, מעצב UI/UX זה לא שם כללי למעצב דיגיטל? מה זה מעצב מוצר? אתה מעצב אריזות למוצרים? אז מה בעצם ההבדל בין מעצב מוצר למנהל מוצר?




70% מהמוסדות האקדמיים וחברות ההיטק המגייסות כח אדם למחלקות העיצוב עדיין לא הפנימו את ההבדל העצום שבין מעצב UI ומעצב UX. בכל מודעת דרושים ו/או פרסום לקורס בעיצוב, תבחינו תמיד בצירוף המילים ״מעצב UI/UX״ למרות העולמות השונים אותם הם חולקים.

לפני הכל, בואו נבין תחילה מה פירוש ראשי התיבות UI, UX.

עיצוב ממשק משתמש או בשמו הלועזי User Interface Designer - UID, הנו תחום העוסק בתורת עיצוב הממשקים אליהם נחשף משתמש הקצה, משתמשי הקצה הנם אותם אנשים אשר גולשים באתרים, משתמשים באפליקציות או עובדים מול מערכות ניהול ארגוניות, הם בעצם הלקוחות הישירים של המוצר שפתחתם, בין אם הם רוכשים את המוצרים שלכם או לא, הם עדיין לקוחות אשר עושים שימוש במוצר שלכם. ממשק המשתמש הוא בעצם הנראות של המוצר שלכם, צבע הרקע, הכפתורים, התמונות, הקווים, הצורות, ובקיצור, כל מה שהלקוח רואה. מעצבי ממשק משתמש לרוב הנם מעצבים גרפיים אשר למדו באופן מקצועי (לא מחייב) עיצוב גרפי עם התמחות בעיצוב בעולמות הדיגיטל (אתרי אינטרנט, עיצוב אפליקציות, ספריות עיצוב מובנות כמו Bootstrap / Material CSS), מעצבי דיגיטל אמורים לשלוט בכל נושא התאימות לתצוגה במסך מחשב ובתצוגת מובייל (סמארטפונים וטאבלטים).


עיצוב חווית משתמש או בשמו הלועזי User Experience Designer - UXD הנו תחום מרתק בפני עצמו ולמרות שם התואר ״מעצב״ הוא עוסק יותר בעיצוב החוויה מאשר עיצוב הנראות. מעצב החוויה אחראי באופן ישיר לחוויה של הלקוח בזמן שימוש במוצר שלכם. בצירוף UX Research (מחקר), החוויה היא שם כללי למספר לא מבוטל של נתונים הקשורים במוצר שלכם: לאיזה קהל יעד המוצר פונה, איזה רגש אנו מצפים להעביר ללקוח, האם הלקוח מצליח להתמצא בממשק ולמצוא את מה שחיפש במוצר שלכם, איך האינטראקציה שלו, האם הלקוח פועל / מבצע תהליכים שתכננו שהוא יבצע. חווית המשתמש נמצאת בכל מוצר, החל מכוס שתיה חמה (מהי החוויה של הלקוח כאשר הוא אוחז בספל הקפה? האם הידית נוחה לאחיזה? האם החומר ממנו עשויה הכוס לא מבודדת מספיק את החום מה שגורם ללקוח להניח את הכוס או להחליף יד אוחזת כל רגע?) ועד לאפליקציית משחקים (האם כפתור הרכישה מסקרן במידה מספקת שתגרום ללקוח להקליק עליו ולרכוש תיבת מטבעות וירטואליים?). מעצבי חווית משתמש הם לא בהכרח מעצבים! עיצוב חווית משתמש טומן בחובו שליטה מלאה בארסנל רחב של כלים וגם תואר במדעי ההתנהגות / פסיכולוגיה לא יזיק במקרה הזה. מעבר לעיצוב החוויה עצמה, מעצב החוויה אחראי על בניית פרסונה (מהו קהל היעד של המוצר), מחקר משתמשים אונליין או פרונטלי (לפני פיתוח המוצר, בזמן הפיתוח ולאחר שיווק המוצר), בדיקות A/B Testing, נגישות למוצר, אינטראקציה, תרשימי זרימה ועוד עשרות תחומים שונים ומגוונים.


אז, מי הוא למעשה מעצב המוצר בכל הסיפור הזה? ובכן, הרוב טועים בהגדרת הטייטל ונוטים לחשוב שמדובר במעצב תעשייתי (מעצב המתמחה בעיצוב מוצרים פיסיים מוחשיים). בעולמות הטכנולוגיים בעיקר, מעצב מוצר הוא זה שאחראי לעיצוב האישיות של המוצר. לרוב, מעצב מוצר מגיע מרקע של מספר תחומים והתמחויות הן בעולם הפיתוח (כתיבת תוכנה / קוד), הן בעולם עיצוב חווית משתמש והן בעולם עיצוב ממשק המשתמש. יש לו יכולות לקחת רעיון ראשוני וללוות אותו בכל שלבי הבנייה שלו, מבחינה ניהולית, החל מכתיבת האיפיון, ניהול תהליך העיצוב והחוויה, ניהול תהליכי הפיתוח וניתן להגדיר את תפקידו כ-״אבי המוצר״. מעצב המוצר הוא המקור לכל הסוגיות, השאלות, הפונקציונאליות, ההתנהגות והנראות של המוצר.



אם כך, מה תפקידו של מנהל המוצר? בתפיסה שלי, מנהל המוצר הוא יד ימינו של מעצב המוצר. מנהל המוצר אחראי לכך שהכל יעבוד בהרמוניה מושלמת. מנהל המוצר מהווה המקשר (הטראפיק) בין כל המחלקות, דואג שהכל מתבצע בזמן על פי לוחות זמנים (גאנטים) בהתאם לניהול משימות, הוא מכיר את המוצר על כל רבדיו השונים, יש לו ניסיון ושליטה מלאה בכל הקשור להתנהלות מול ממשקים צד שלישי ובכל הנוגע למספרים וסטטיסטיקות.


ככל שהחברה והתקציב העומד לרשותה קטנים יותר, כך תוכלו לראות שמעצבים באותן חברות ממלאים מגוון תפקידים על מנת לחסוך בהוצאות חודשיות. לרוב, חברות ויזמים מעדיפים להעסיק מעצב גרפי עם יכולות ניתוח בכל הקשור לחווית משתמש, לא תמיד זה עובד טוב, אבל זה חוסך בהוצאות ללא ספק. בדומה לעולמות הפיתוח בעבר שיזמים נאלצו לשכור את שירותיהם של מספר מתכנתים, כל אחד בתחומו (צד שרת, צד לקוח, מפתח אפליקציות מובייל), היום שוק המפתחים מציע מפתחי Fullstack אשר מסוגלים להתמודד עם כל תהליך הפיתוח (צד שרת, צד לקוח, אפליקציות) לבדם. ללא כח אדם נוסף. אחרי הכל, קוד זה קוד! ולפתח למספר פלטפורמות הוא משימה אפשרית, מה שלא הייתי מנחיל לעולמות העיצוב. מעצב גרפי אשר השקיע את רוב מרצו ושנותיו בלמידה והתנסות בעיצוב, לרוב לא יוכל ולא יהיו לו את הכלים הנכונים ללמוד ולנתח התנהגותית את חוויות המשתמשים.


רוצים לדעת עוד על עיצוב מוצר, חווית משתמש או עיצוב ממשק משתמש? תרגישו חופשיים לשאול אותי בווטסאפ 058-5220702 אליהוא :-)

6 צפיות0 תגובות
bottom of page